Bestuursverkiezingen komen eraan!

Op 26 januari 2016

De N-VA zette op 14 oktober 2012 in heel Vlaanderen en Brussel een grote stap richting lokale verankering. De volgende lokale verkiezingen op 14 oktober 2018 zijn een nieuwe uitdaging. Want het zijn de nieuwe lokale bestuursploegen die deze verkiezingen zullen voorbereiden.

Welke functies worden verkozen?

Een afdelingsbestuur bestaat uit de rechtstreeks verkozen bestuursleden en alle N-VA mandatarissen wonend binnen de grenzen van de afdeling.

Tijdens de lokale bestuursverkiezingen worden twee bestuursfuncties rechtstreeks verkozen: de voorzitter en de ondervoorzitter.

Daarnaast wordt er een onbeperkt aantal bestuursleden verkozen.

Na de bestuursverkiezing worden minstens volgende functies nominatief toegewezen aan leden van het afdelingsbestuur:

- secretaris;

- penningmeester;

- communicatieverantwoordelijke;

- ledenverantwoordelijke;

- verantwoordelijke jongerenwerking.

 

Wie is stemgerechtigd?

Iedereen die 16 jaar is en op de dag van de verkiezing minstens drie maanden lid is. Dit wordt bewezen aan de hand van de lijst van stemgerechtigde leden die alle afdelingen van het algemeen secretariaat zullen ontvangen.

Kandidaatstelling

Enkel de stemgerechtigde leden kunnen zich kandidaat stellen.

Een lid dat zich kandidaat wenst te stellen kan dat doen voor één, twee of drie functies (voorzitter, ondervoorzitter en/of bestuurslid).

Hij/zij kan uiteraard maar voor één daarvan worden verkozen.

Mandatarissen kunnen zich niet verkiesbaar stellen voor de functie van bestuurslid. Zij maken automatisch deel uit van het afdelingsbestuur.

Het uitoefenen van de functie van afdelingsvoorzitter is statutair beperkt tot twee opeenvolgende begonnen bestuurstermijnen. Hierop kan een uitzondering worden toegestaan door het arrondissementeel bestuur.

 

 

Hoe kan je kandideren?

Vul het invulformulier bij de eerste oproepingsbrief correct in en bezorg het ondertekend aan de afdelingssecretaris.

Dat kan door:

- De brief vóór de uiterste deadline aan de secretaris persoonlijk te overhandigen of in zijn/haar brievenbus te posten.

- Hem/haar het gescande formulier te e-mailen. - Opsturen per post mag, maar de afdeling is niet verantwoordelijk indien het formulier te laat toekomt.

 

Afdelingssecretaris Waasmunster :

Iwan Van Breuseghem

Baverikstraat 17 te 9250  Waasmunster

Iwan.vanbreuseghem [at] n-va.be

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is