Erkenning van woonzorgcentrum ’t Heuverveld gewaarborgd voor de volgende jaren

Op 27 januari 2014

Door een besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 dreigde de erkenning van woonzorgcentrum ’t Heuverveld te vervallen op 1 januari 2019. Het woonzorgcentrum van Waasmunster beantwoordt immers niet meer aan de nieuwe normen wat de hoogte van de raamdorpels betreft.

Volgens de erkenningsnormen zijn de raamdorpels van het woonzorgcentrum vandaag te hoog waardoor er aanpassingswerken moeten gebeuren. Hetzelfde besluit van de Vlaamse Regering bepaalt echter ook dat als er na 1 januari 2009 nog een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd moet worden voor een verbouwing van een woonzorgcentrum, de netto vloeroppervlakte van elke kamer 16 m² moet bedragen (sanitair niet inbegrepen).

Aangezien voor een verlaging van de raamdorpels een stedenbouwkundige vergunning nodig is, moet ook de netto vloeroppervlakte per kamer beantwoorden aan de nieuwe norm. De kamers van ’t Heuverveld hebben  een netto vloeroppervlakte van 14,85 m²  en voldoen niet aan de nieuwe norm van 16 m².

De bestuursploeg van N-VA en CD&V ging op zoek naar oplossingen om in financieel moeilijke tijden een woonzorgcentrum te kunnen blijven aanbieden in Waasmunster. Aangezien  de ramingen voor de aanpassingswerken duurder uitvielen dan een volledige nieuwbouw werd een nieuwbouw met 84 bedden ingeschreven in de meerjarenbegroting van Waasmunster.

Ondertussen heeft de bestuursploeg echter niet stil gezeten en intens gesprekken gevoerd met de hogere overheden. Deze inspanningen hebben tot positieve resultaten geleid: Waasmunster kreeg op 15 januari de goedkeuring van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid voor een verdere afwijking van de norm wat de hoogte van de raamdorpels betreft. Concreet wil dit zeggen dat de ramen van de kamers van het woonzorgcentrum niet aangepast moeten worden.

Op termijn zullen wel een aantal aanpassingswerken in het woonzorgcentrum uitgevoerd worden, zoals vervangingswerken en aanpassingen in functie van de brandveiligheid.  Daarnaast moet er ook een nieuwbouw gerealiseerd worden voor het dagverzorgingscentrum dat momenteel nog in tijdelijke containers is gehuisvest.

Aangezien de toekomst van woonzorgcentrum ’t Heuverveld nu gewaarborgd is, onderzoekt de bestuursploeg verder of het opportuun is om het aantal kamers van het woonzorgcentrum uit te breiden in samenwerking met privépartners.