Paloma niet meer bereikbaar ?

Op 20 juni 2011

Onderstaand artikel verscheen in het Nieuwsblad

“WAASMUNSTER - Dierenvoederbedrijf Paloma in de Doornijkstraat is binnenkort via de Beaterstraat niet meer bereikbaar voor vrachtwagenverkeer.

De gemeente besliste het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Paloma aan te passen om de veiligheid en het comfort van fietsers te waarborgen.

In september 2006 leverde het schepencollege een planologisch attest af aan Paloma NV met het oog op de uitbreiding van het bestaande bedrijf.

Het was een gedeeltelijk positief attest, waarin enkel de uitbreiding op korte termijn aanvaard werd. ‘Een uitbreiding op langere termijn blijkt niet verder aanvaardbaar', licht burgemeester Rik Daelman (Open VLD) toe.

Nieuw magazijn

‘Intussen werd voor de uitbreiding op korte termijn al een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd en is het nieuwe magazijn gerealiseerd. Omdat de uitbreiding al een feit is, betekent het ruimtelijk uitvoeringsplan in die zin slechts een bestendiging van de bestaande en vergunde toestand zonder verdere uitbreidingsmogelijkheden naar het agrarisch gebied. Het RUP Paloma verhindert een verdere uitbreiding van het bedrijf naar de aanpalende landbouwzone. We herzien de beslissing van de gemeenteraad van februari omdat in de oorspronkelijke versie van het RUP de ontsluiting voor vrachtwagens werd bepaald via de Beatestraat. Omdat deze straat echter een hoofdroute is van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, is het aangewezen om de ontsluiting realiseren via de Doornijkstraat.”

 

Wat N-VA leert is dat “het bestuur van Waasmunster” een bedrijf oogluikend zijn magazijn zonder vergunning laat uitbreiden.Een investering die men een korte termijn investering noemt?

Het bedrijf dan doodleuk vertelt dat het niet verder kan uitbreiden, dus de investering en verdere leefbaarheid ervan in het gedrang brengt

Bovendien is het voor de N-VA onaanvaardbaar dat de Doornijkstraat als voornaamste ontsluitingsweg van de Heikenwijk verder belast wordt met regelmatig zwaar vrachtwagen verkeer van Paloma.De breedte en bouw van het wegdek laten dit gewoon niet duurzaam toe

Het ergste is dat de veiligheid van de kinderen en bewoners van de Heikenwijk genegeerd wordt  voor het “comfort “van de fietsers.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is