Dag van het dko, deeltijds kunstonderwijs

Op 10 februari 2020, over deze onderwerpen: 2. Onderwijs, Cultuur en kunst, Kunst en Cultuur, Kunstacademie, Kunstonderwijs

Op zaterdag 8 februari zette het Waasmunsterse filiaal van Kunstacademie Ter Beuken (muziek en woord) weer zijn deuren wagenwijd open. Traditiegetrouw vieren we deze dag een week voor de officiële dag van het dko. En wellicht voor het laatst in onze vertrouwde ‘zwarte doos’.

Dit jaar werkten en werken de academies rond het thema SteAm. STEM, maar dan met een flinke, fiere letter A ertussen: de A van Arts. Of de A van Academies. Ook de Vlaamse overheid vindt, terecht, dat we voortaan niet alleen op technologie, techniek, wetenschap en wiskunde moeten inzetten, maar ook op het creatieve, het artistieke. Want moeilijke vraagstukken in het leven vragen soms niet alleen om pure wetenschap, maar ook om creativiteit.

Hoe donker en guur het buiten ook was, binnen leek het wel of de zon straalde. Vele tientallen zonnetjes: de leerlingen die optraden, sommigen voor het eerst. Met veel trots en vreugde lieten ze aan de vele ouders hun kunnen zien. Dat waar ze zo hard voor gewerkt hebben.

Het werd zoals goeie gewoonte een spetterend optreden. Een plezier om te mogen meemaken. Het maakt mij als schepen altijd bijzonder fier om te mogen zien hoeveel aanleg en talent onze leerlingen, onze kinderen, hebben. En hoe zij onder leiding van erg gedreven leerkrachten tot zoveel in staat zijn. Hoe ze hun grenzen blijven verleggen. En hoe ze schoonheid creëren. Het maakt me tegelijk ook dankbaar.

Die blije, trotse gezichtjes, ik draag ze met me mee… tot volgend jaar!